Istället för gym, lite höga stöd

På gymmet är jag inte “som fisken i vattnet”, men efter en halvtimme i kajaken så känns det som jag varit på gymmet.

Låga stöd funkar ganska bra. Men när jag välter vid paddling så trillar jag ända i och rollar upp. Det har funkat hittills på paddlingar och övningar. Men de höga stöden som skulle kunna vara mellantinget mellan paddling upprätt och roll behöver mer nötning.

Så istället för gym, och jag har ännu inte börjar springa (pga 8veckor sedan fotfraktur), så passar lite kajakträning bra. Att lära kroppen mekaniken genom nötning på land eller vatten funkar. Chest sculling har varit hopplöst svårt på vänster sida. Det har bara känts bakvänt och jag har inte kommit upp igen. I vinter har jag kört golvträning och tvingat kroppen att göra rörelsen på båda sidorna. Sist jag var ute så råkade jag göra en chest sculling på vänster sida och det gick bra, i stora kajaken. Först efteråt insåg jag att det inte var på rätt sida och inte i Black Pearl 😮

Så nu gäller det att lära kroppen höga stöd på båda sidorna. Att få in mekaniken med paddeln, huvudet och att räta upp kajaken och paddelbladet. Rent mekaniskt, bara nötning.

Mot slutet kändes det som jag faktiskt kommit närmare vattenytan. Ska bara tillsätta mer träning..