Black Pearl 2011-2012

Här kommer jag att ”uppifrån och ner” visa lite bilder från mitt nya kajakprojekt.

Förra vintern byggde jag en SOF-kajak till Tinna, men nu vill jag pröva att bygga i granstrip och epoxi till mej själv. Det kan verka lite overkill med en grönländare till, men jag får hålla hårt i min Greenland T, annars driver den iväg med Tinna. SOF-kajaken har varit med på några dagturer, men den behöver lite mer träning och tillvänjning för att gå ihop med Tinna.

Innan semestern köpte jag ritningen till Black Pearl av Thomasson. Men jag fick inte börja på semestern, och sedan skulle ett ungdomsrum bli kontor under aug-nov 2011. Men nu så har bygget till slut börjat. Lite småsaker har köpts nu och då samt den obligatoriska surfningen på allt vad Black Pearl heter. Ambitionen är att jag ska måla den, göra en glasfibersarg, låta den ha träluckor men ha små transportkapell på sarg under. Skedda har jag funderat till och från på, men det blir en kajaksportsskedda utifallomatt.

Måtten blir 559cm lång och 48cm bred. Sittbrunnen är föreslagen till 38*53cm(!).

Ritning 1200kr

Brädor 800kr

Kajaksports skedda med reglage 670kr *

20m glasfiber och 7,5kg epoxi 3215 kr

2st 8″ RWO luckor, 1st försänkning, 1st Black Pearl sits och skott 1862 kr *

Svart lackfärg 500kr, Jotun Bengalack Blank 90 alkydbaserad lackfärg

1.5kg epoxi, kolfiber och glasfiber till sargens fläns 590kr

Totalt 8837kr

* Detta hade gått att göra själv eller annorlunda och sparat pengar, men förlorat tid. 2532kr

Slutvikten blev 19.2kg helt komplett, lite tyngre än väntat men OK för mitt första strip-bygge.

2011-11-20 Börjat med spantmallar

Spantmallarna ritas upp och sågas ut. Små smarta tips i anvisningen om att göra hål i ritningen för att se vatten och vertikallinjer för inpassning av spanten på ritningen. Det blir nog fler ”det var ju lite klurigt” under resans gång. Alla 12 spanten är utsågade, så nu återstår slipning till rätt skrovform.

2011-11-26 Byggbädden klar

Byggbädden klar. 2 st 25*145mm 540cm långa. En tvärslå på 35 cm på mitten och sedan har jag skruvat 40cm spånskiva ovanpå för att få ett underlag för verktyg mm samt att göra byggbädden lite styvare.

2011-12-08 spanten monterade

Nu är alla spanten monterade. Med en krysslaser går det smidigt att justera in dem. Innerstävarnas höjd ska anpassas i för och akter. Sedan ska jag fixera dem till byggbädden så inte sista metern på kajaken svänger…

 2011-12-11 Innerstävar

Ikväll har jag hyvlat till innetstävarna, försänkt dem på rätt djup i spant 1 & 12 samt fixerat dem vid byggbädden.

2011-12-13 relingsribbor och kölribba på plats

Två kvällar har jag pysslat med att justera innerstäv, få dit relingsribborna och kölribban. Totalt 5 ribbor på plats under två korta kvällspass. Det kommer nog gå ganska fort att ribba skrovet hoppas jag.

2011-12-19 Ribbning av sidorna klar

Efter ytterligare några kvällar så är ribbningen av sidorna klara ner till (upp till) slagen. Lite pyssligt med kilar, men det känns som det går bra framåt i alla fall.

2011-12-28 Ribbning av skrovet är klart

Nu efter ytterligare några kvällar så är skrovet färdigribbat. Efterhand så blev jag säkrare att få till alla kilformade bitar. Jag har följt slaget och byggt mej in mot mitten. Jag har sett bilder på någon som ribbat rakt efter kölen och sågat ribborna en bit utanför slaget. Det finns nog fler sätt att göra detta. Det viktiga är att få en jämn träkärna att glasa in.

2011-12-31 Skrovet limmat

Idag har jag limmat skrovet. Det gick åt 3dl epoxi som jag strök på med en kortklippt pensel. Glassburk är bra att blanda i tycker Petrus eftersom den är låg och vid vilket gör att epoxin håller längre. Blir spännande att se om ribborna verkligen håller ihop av detta.

2012-01-15 slipat och grundtruken

Ett antal kvällar har spendarats med att limma ytterstävar, grovslipa med bandslip, slipa med långbräda med 80korn-papper och sedan långbräda med 40korn. Jag har fått spackla en del ställen där ribben är lite tunnare (blir en grop vid tunnare ribb). Idag blev jag tillräckligt nöjd och handslipade allt med 120korn papper. Sedan får man inte klappa och känna enligt Björn T. Jag blandade till 90 g epoxy som jag hårdhänt fördelade på hela skrovet med en vit tapetskrapa. Epoxyn räckte precis. Nu är ytan förseglad så att nästa lager, då väven limmas på, inte drar i sig för mycket epoxy.

2012-01-18 Glasfiber på och första lagret epoxi

Ikväll blev det 3 timmars jobb med att få på glasfiberväven. Att limma fast den var inte svårt, men det tog längre tid än jag räknat med. Sedan fortsatte jag direkt med att lägga dit en lång remsa under hela kölen samt 2 extra remsor vid stävarna. Dessa var pyssliga att få snygga då de gärna släppte nisseskägg vid hantering och limning. Nu ska det få härda innan nästa två lager epoxi ska på och kapsla in allt.

2012-01-26 Tredje lagret klart och rättvänd

Nu har kajaken fått sina 3 lager epoxi och jag har lättat den från spanten. Innerstävarna har jag tagit ner en del med stämjärn. Insidan är slipad grovt, men det ska jämnas ut lite mer för att undvika luftfickor under väven. Alternativet är att spackla lite.

Spantmallarna är sågade efter däcket, men är bara ställda i skrovet än så länge. Jag ska sätta dit en extra ribba på insidan för att få en bredare limskarv och möjliggöra lite rundare skarv.

2012-01-28 insidan vävad

En riktigt lång dag i garaget idag. Men så har extra bordläggningsribban kommit på plats. Insidan har fått sin glasering av epoxi och sedan fortsatte jag direkt med väven i det halvtorra. Insidan var svårare att få till bra än utsidan, men det mesta ska ju gömmas. Jag använde en liten roller för att trycka fast väven och arbeta in limmet. Gummiskrapan är för stor och riskerar att dra i väven.

2012-01-30

Igår så penslade, rollade och skrapade jag ut ett lager epoxi till på insidan. Det var svårare att få det snyggt och jämt än utsidan på skrovet. Idag har jag sicklat av lite knotter. På jobbet ligger en limspruta krav som jag ska injecera lite epoxi i några retliga luftfickor.

I förgrunden ligger sittbrunnsmallen som är grovsågad. Jag nyttjade den till SOF-kajaken, men nu blir den 1-2 cm mindre på alla håll.

Vikten på skrovets underdel blev till slut 9kg. Insidans glasfiber och epoxi ökade vikten med 1.4 kg jämfört med när jag vägde den när utsidan var klar.

2012-02-11 sargen klar och däcket påbörjat

Sargen är uppbyggd med ca 100st 6cm långa ribbor. De limmades med epoxi, men det blev väl en sarg i 4 delar när jag tog bort klammers. Jag vände på silvertejpen och fäste mina bitar mot mallen och limmade på väven på utsidan. Sedan är insidan spacklad och slipad och verkar hålla ihop, men är nog inte så tålig ännu.

Spantmallar är på plats igen och fästa med spik som jag förborrat i skrovet. En lång mittribba är noga inmätt och sedan har sargen med mall fästs på rätt ställe (242cm från aktern). Häftpistolerna har fått jobba en stund och de grova klammerna sitter i spanten och de mindre håller jag ihop ribborna med. Det känns som ett bra kliv framåt.

2012-02-25 däcket klart

Efter några uppdelade arbetspass så är däcket nu ribbat. Några få ribbor går utefter hela relingen, annars har jag kapat dem nära sargen och gjort klart fören först och aktern sedan. Vid övergången från de hela ribborna till det platta bakdäcket är det lite svårt att få det riktigt snyggt. Jag kommer efter limning att slipa till formen och förstärka med material från insidan för att behålla tjockleken på däcket.

2012-03-06 däcket limmat, avklamrat och grovslipat

Däcket har limmats med kraftiga penseltag och sedan har jag ägnat några kvällspass att dra ut klammers. Ribborna verkar sitta ihop bättre nu än på skrovet, förhoppningsvis för att jag var noggrannare med att knipa ihop ribborna och hålla dem på plats med småklammers. LImmer verkar ha trängt ner bra. Sedan har jag grovslipat bort ytepoxin och grovformat ribborna. Nästa steg blir långbrädan med 40-korn.

2012-03-13 däcket slipat, spacklat, sarg och försänkning limmad

Däcket är slipat med långbrädan och korn 40 och 80. Bakre luckan är utmätt och dess 8 hål är urborrade med 10mm och fyllda med förtjockad epoxi. Främre luckans sarg är limmad på plats efter noggrannt mätande så den hamnar framför fotstöd/skott. Sittbrunnssargen är också limmad på plats med förtjockad epoxi. Sargen ska nog få ett extra lager med väv som förstärkning mellan sarg och däck. Lite omjämnheter och klammerhål är spacklade samt den enda ribban som lossnade under slipning fick lite extra lim.

2012-03-25, däcket grundstruket och vävat

Nu har det gått några kvällar till. Däcket har blivit slipat klart och grundströks igår. Idag så har jag lagt på väven och dragit gummiskrapan tills ”den försvunnit”.

2012-04-03 däckets insida klar

Det blir ingen spännande bild, men insidan av däcket är sliipad, spacklad och sedan har jag grundstrukit med epoxi. Eftersom den är lite grövre så går det åt lite mer epoxi än på en välslipad utsida. Sedan gick jag direkt vidare med att lägga glasgfiber på tvären och förstärkte framför och bakom sittbrunnen. Insidan har också fått sitt andra lager epoxi.

2012-04-09 linbeslag, skädda och skott

Skottet av 4cm skum är inpassat och limmat med förtjockad epoxi. Det kläddes sedan med ett lager glasfiber på båda sidorna. Det sitter ca 5cm framför barfotatårna.

Skäddan från kajaksport är limmad på plats. Från utsidan ska det spacklas i falsen och sedan slipas jäms med skrovet. Flänsen på skäddan sågade jag bort. Spantet av 4mm plywood sitter bara tillfälligt nu under limningen men det ska glasas in på plats som extra förstärkning.

 

12 st linbeslag är gjorda i däcket. 6 lager glasfiber under slangen (8 vid bärhandtagen) och 4 släta lager över ger praktiska och enkla beslag. Lite knep att få ur slangen dock. Hålens träyta penslades med epoxi som skydd.

2012-04-15 luckor, sits och flänsform

Lucksargarn fram och bak har limmats på plats med förtjockad epoxi. Undersidan av sargen har spacklats mot försänkningen/däcket och jag har limmat en liten glasfiberbygel att fästa en lina till luckan i. På luckans undersida har jag limmat en liten plastbygel som linans andra ände ska sitta i. Dessa luckor flyter inte..

Sargen har också skruvats med rostfria skruvar för att sitta bra på plats. Dessa luckor är inte förberedda för kajak och tappningssäkring.

Spantet vid skäddan är limmat och har fått glasfiber på sidorna. Vajerhöljet är fäst vid fyra ställen mot skrovet med glasfiberbyglar. Sitsen limmades med förtjockad epoxi i framkant och under sittknölarna. Det rosa skummet ska spacklas in med svärtad epoxi så det ska bli prydligare och tätt.

Flänsen ska gjutas med glasfiber och kolfiber. Runt den vertikala delen av sargen så har jag byggt upp med rosa skum och slipat ner till rätt form. Tredje gången gillt innan jag blev nöjd. Sedan är formen tejpad med packtejp som släppmedel.

2012-04-22 flänsen plastad och limmad

Flänsen blev plastad under två kvällar. Nederkanten sågades grovt så jag kunde lossa den och göra rent efter all tejp och limpistollim. Den yttre formen sågades till med Dremel kapskiva och sedan slipade jag den med sandpapper till jämn yttre form. Den limmades fast med förtjockad epoxi och däcket spändes till rätt form på skrovet för att den ska härda rätt.

Bakom sitsen skymar en rosa skumbit som ska täta mellan sitsens bakkant och däcket. Den är bara limmad mot sitsen just nu. Här vill jag ha det tätt eftersom sitsen också blir bakre skott.

Kajaksports skäddareglage har måttats in. Det måste sitta så nära skarven mellan däck och skrov som möjligt eftersom det är enda luftytrymmet i sittbrunnen som passar. Mina ben fyller annars ut ganska väl. Jag kommer att limma det på plats först sedan däck och skrov limmats ihop.

2012-04-25 däck och skrov limmat

Ett spännande moment är att limma ihop kajaken, det finns liksom ingen tid för eftertanke eller väg tillbaka sedan. Vid sittbrunn och lucka så fick jag jobba lite extra med remmar och tejp. Att försöka hålla ihop med häftpistol var lönlöst då däcket är för hårt. Silvertejpen funkar bra (hoppas den inte släpper). På skottet fram och det bakom ryggen så lade jag lite extra epoxi. Jag räknar med att få spackla på lite mer från sittbrunnen/luckan samt att lägga en glasfiberremsa bakom ryggen mot däcket. Får nog låna en sminkspegel för att se då luckorna inte medger att köra in huvudet.

Flänsen har fått en utvändig spackling mot däcket och två remsor glasfiber och epoxi på utsidan. Insidan har också fått förstärkning och sedan ett lager epoxi för att göra det slätt.

2012-05-01 förstärkningsremsor på in och utsida

Igår fick utsidan dubbla lager glasfiberremsor som täcker skarven mellan däck och skrov. Jag hade skurit 50-100cm långa diagonalremsor som jag rollade på plats. Idag fick insidan lite hålkäl i sittbrunnens skarv och sedan remsor så gott det gick. I sittbrunnen går det att se hur man jobbar, även om det är bökigt. Genom främre och aktre luckan blev det komplicerat. Det är tillräckligt bra, för det går bara se med kamera och inte när armen är inne och jobbar. Det går inte att känna med handskar på hur man har det, men klibbigt är det…

2012-05-07 slipad och målad (1 lager)

Det går att ägna lång tid åt att sickla ner ojämnheter och fylla på epoxi. Jag nöjde mej med ett par omgångar på glasfiberremsorna på sidorna. Sedan så slipade jag alla ytor och försökte få knoppar och ränder att försvinna. Efter avdammning och fingerfettborttagning med T-röd så började jag pensla på med lackfärgen. Svart blank lackfärg är obarmhärtigt avslöjande om det inte är spegelblank under. Nu ska den inte hänga i matsalen och i vattnet syns bara halva åt gången, så det vill väl till att dra uppmärksamheten till något annat.. Ett laget färg till i morgon och klarlack på sitsen..

2012-05-09 skädda, linor och handtag. Klar!

Nu har andra lagret färg fått torka 1 dygn. Skäddan är monterad, luckorna säkrade. Handtag fram och bak är gjorda i makramé. Däckslinor är gummiband är är kanske mer praktiskt än traditionellt för att fästa saker i.

Jag har beställt kapell, stransportkapell och tuiliq från Chillcheater. De är väl på till mej nu. Nu väntar provpaddling.

Byggbädden är nerskruvad och de krökta plankorna är uppsågade. Nu kan garaget ta emot saker inför flytten.

3 reaktioner på ”Black Pearl 2011-2012

    1. Tack för tipset om skrapan. Jag har kört med en mjuk silikonskrapa som är ganska bred men tunn (50kr och snygg i duschen). Dessa går ju nästan ha som engångs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *