Sidoprojektet A-kort är slutfört

Så här i slutet på MC-säsongen så kunde vi slutföra projekt A-kort. Idag tog Tinna sitt efterlängtade A-kort och slipper köra med gröna ryggmärket.

Under maj så uppgraderade Tinna sin MC och köpte en ny Yamaha MT-07 som sänktes några cm. I och med det köpet så bestämde vi oss för att sikta på behörighet A och inte A2. Yamahan är lättare och lägre än ER500an så körningen förenklades en del, dessutom är den lite modernare med insprutning och säkrare med ABS. En hel del tips från Körskolan och några lektioner där kom till nytta vid körning i trafik. Det är inte lätt att veta alla detaljer som kan vara bra att veta.

Vi har spenderat mycket tid på vår lågfartsbana, högfartsbana och bromsning både i solsken och hällregn. Om någon funderar över om man ska köpa konor eller ej, så köp ett gäng och mät upp banan och markera så det går lätt att placera ut konorna varje gång. Öva även i regn eftersom det kan regna på uppkörningen och då slipper det bli en störning. Denna del av uppkörningen måste sitta som en keps för att ha marginal för mindre fel och uppkörningsnervositeten.

Så här efteråt kan vi konstatera att teoriprovets frågor inte alltid går att läsa in från teoriböckerna. Skisserna från Trafikverket är bra att rita efter, men för att lyckas så måste man köra lite annorlunda än streckade linjerna. Har du ABS på MC’n (dvs de flesta idag) så får den inte aktiveras vid inbromsningen, men det står ingenstans… På säkerhetskontrollen får du ha med en checklista, men du får inte ha instruktioner.

Som handledare så har jag också uppdaterat mina teorikunskaper och körkunskaper vilket varit nyttigt även om det var nyss jag tog mitt kort (2002!).

Javisstja, ska du övningsköra så satsa på bra interkom redan från start. Vi har kört med Scala Rider Q3. Ovärderligt för att ge instruktioner och feedback i realtid och slippa stanna stup i ett.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *