Airties 4920 mesh wifi hemma, är det bra?

Wifi-routrar ska ha en räckvidd på 100m och i farter upp till flera hundra Mb/s, allt enligt kartongen de kommer i. Har man hus/lägenhet med flera rum och/eller våningar och lite annat som stör i huset och utanför så känner nog de flesta igen sig i att signalen är svag i vissa hörn och att hastigheten blir låg. För att lösa detta så har jag haft access-punkter på flera ställen i huset och försökt att pussla ihop det med kanaler och SSID samt undvika grannarnas använda kanaler.

Jag har också testat Wifi-repeater för att få ett fast uttag för min temperaturmätare. Så täckning hade jag överallt, men problemet kvarstod med svag signalstyrka och låg fart ibland. Det som händer är att Wifi-prytteln man anslutit håller fast vid första nätet även om man flyttar sig och då gärna på 2.4GHz och inte 5GHz-bandet. Den byter bara om man ber den om det eller om den tappat kontakten helt.

Jag har bortsett från mesh-saker för att jag tyckt att de varit dyra och onödiga hemma. Men om man jämför kostnaden för några AP, repeaters och det man får ut i kvalitet så känns erbjudandet från Telia på Airties som prisvärt. Airties säljs via operatörer och det förklarar nog varför man inte ser det på så många “vanliga” ställen. Mer info om Airties 4920 finns på deras hemsida.

Jag satte upp ett tre-pack hemma och stängde av allt annat Wifi. En enhet vid routern “GG-Office” där jag har mitt internet (100Mb fiber), Synology NAS mm. En enhet i “bedroom” där jag har en temperaturmätare från m.nu. Jag behövde ett LAN-uttag till den. Dessa två enheter sitter på andra våningen i var sin ända av huset. Tredje enheten satte jag i matsalen på entréplan för att täcka nere, altan, ute och gästrum i källaren.

Airties presenterar ett nät med mitt namn på både 2.4GHz och 5GHz. Kommunikationen mellan noderna påverkar inte trafiken på “mitt” nät. De ska också välja bra kanaler med tanke på hur det ser ut i luften. Installationen är enkel via appen där man lägger till och namnger noderna. Det går också att konfigurera detaljer via webbgränssnitt, men det är inte nödvändigt.

På bilden från appen så kan man se hur noderna är kopplade till varandra och med vilken fart de har kontakt med varandra. Klickar man på en nod så ser man de pryttlar som är uppkopplade på just den noden, vilken signalstyrka de har, vilket band de ligger på mm.

Den stora skillnaden i hur det  funkar rent praktiskt är att jag nu bara har ett nät att koppla upp på. Airties flyttar min pryttel till den nod som har bäst uppkoppling. Den ser också aktivt till att prytteln är uppkopplad på 5GHz om den kan det. Allt detta gör att jag numera har bra signalstyrka och fart när jag är hemma.

Nedan en bild från “speedtest” på iPhone SE. Värt att nämna är att jag testade QoS i routern för att prioritera min trafik. Testtrafiken med bredbandskollen prioriterades ner så jag trodde det var fel på fibern. Så var medveten om vad du testar och vilka funktioner du aktiverar i routern.

Uppkopplingen hemma:
Fiber 100Mbs från Vaggeryds Energi.
Router Asus RT-N56U med Wifi avslaget.

 

Sidoprojektet A-kort är slutfört

Så här i slutet på MC-säsongen så kunde vi slutföra projekt A-kort. Idag tog Tinna sitt efterlängtade A-kort och slipper köra med gröna ryggmärket.

Under maj så uppgraderade Tinna sin MC och köpte en ny Yamaha MT-07 som sänktes några cm. I och med det köpet så bestämde vi oss för att sikta på behörighet A och inte A2. Yamahan är lättare och lägre än ER500an så körningen förenklades en del, dessutom är den lite modernare med insprutning och säkrare med ABS. En hel del tips från Körskolan och några lektioner där kom till nytta vid körning i trafik. Det är inte lätt att veta alla detaljer som kan vara bra att veta.

Vi har spenderat mycket tid på vår lågfartsbana, högfartsbana och bromsning både i solsken och hällregn. Om någon funderar över om man ska köpa konor eller ej, så köp ett gäng och mät upp banan och markera så det går lätt att placera ut konorna varje gång. Öva även i regn eftersom det kan regna på uppkörningen och då slipper det bli en störning. Denna del av uppkörningen måste sitta som en keps för att ha marginal för mindre fel och uppkörningsnervositeten.

Så här efteråt kan vi konstatera att teoriprovets frågor inte alltid går att läsa in från teoriböckerna. Skisserna från Trafikverket är bra att rita efter, men för att lyckas så måste man köra lite annorlunda än streckade linjerna. Har du ABS på MC’n (dvs de flesta idag) så får den inte aktiveras vid inbromsningen, men det står ingenstans… På säkerhetskontrollen får du ha med en checklista, men du får inte ha instruktioner.

Som handledare så har jag också uppdaterat mina teorikunskaper och körkunskaper vilket varit nyttigt även om det var nyss jag tog mitt kort (2002!).

Javisstja, ska du övningsköra så satsa på bra interkom redan från start. Vi har kört med Scala Rider Q3. Ovärderligt för att ge instruktioner och feedback i realtid och slippa stanna stup i ett.

Hälsa på Rödgavel med kajak

Efter ett antal blåsiga dagar så vaknade vi till en lugn dag i tisdags. Vi har tänkt att paddla och hälsa på jätten Rödgavel i Omberg men när vi kunnat och haft lust så har det blåst väst.

Nu såg det bra ut och fika och lunch gjordes raskt iordning. Vi parkerade och fikade vid Hästholmens hamn och paddlade iväg.

Det är inte mycket öar i södra vättern, men vattnet är fantastiskt klart. Efter att ha snirklat runt och vänt vid Stocklycke hamn så stannade vi på Ellen Keys strand för mat och bad. Rödgavel var inte hemma idag..

En del småstränder finns och på någon så plockade vi upp lite drivved.

Häftiga branter som är svårt att se och uppleva från vandringslederna. Med kajak (båt) eller skridsko blir det möjligt.

Lite trånga passager finns i Vättern också..