Sidoprojektet A-kort är slutfört

Så här i slutet på MC-säsongen så kunde vi slutföra projekt A-kort. Idag tog Tinna sitt efterlängtade A-kort och slipper köra med gröna ryggmärket.

Under maj så uppgraderade Tinna sin MC och köpte en ny Yamaha MT-07 som sänktes några cm. I och med det köpet så bestämde vi oss för att sikta på behörighet A och inte A2. Yamahan är lättare och lägre än ER500an så körningen förenklades en del, dessutom är den lite modernare med insprutning och säkrare med ABS. En hel del tips från Körskolan och några lektioner där kom till nytta vid körning i trafik. Det är inte lätt att veta alla detaljer som kan vara bra att veta.

Vi har spenderat mycket tid på vår lågfartsbana, högfartsbana och bromsning både i solsken och hällregn. Om någon funderar över om man ska köpa konor eller ej, så köp ett gäng och mät upp banan och markera så det går lätt att placera ut konorna varje gång. Öva även i regn eftersom det kan regna på uppkörningen och då slipper det bli en störning. Denna del av uppkörningen måste sitta som en keps för att ha marginal för mindre fel och uppkörningsnervositeten.

Så här efteråt kan vi konstatera att teoriprovets frågor inte alltid går att läsa in från teoriböckerna. Skisserna från Trafikverket är bra att rita efter, men för att lyckas så måste man köra lite annorlunda än streckade linjerna. Har du ABS på MC’n (dvs de flesta idag) så får den inte aktiveras vid inbromsningen, men det står ingenstans… På säkerhetskontrollen får du ha med en checklista, men du får inte ha instruktioner.

Som handledare så har jag också uppdaterat mina teorikunskaper och körkunskaper vilket varit nyttigt även om det var nyss jag tog mitt kort (2002!).

Javisstja, ska du övningsköra så satsa på bra interkom redan från start. Vi har kört med Scala Rider Q3. Ovärderligt för att ge instruktioner och feedback i realtid och slippa stanna stup i ett.

Hälsa på Rödgavel med kajak

Efter ett antal blåsiga dagar så vaknade vi till en lugn dag i tisdags. Vi har tänkt att paddla och hälsa på jätten Rödgavel i Omberg men när vi kunnat och haft lust så har det blåst väst.

Nu såg det bra ut och fika och lunch gjordes raskt iordning. Vi parkerade och fikade vid Hästholmens hamn och paddlade iväg.

Det är inte mycket öar i södra vättern, men vattnet är fantastiskt klart. Efter att ha snirklat runt och vänt vid Stocklycke hamn så stannade vi på Ellen Keys strand för mat och bad. Rödgavel var inte hemma idag..

En del småstränder finns och på någon så plockade vi upp lite drivved.

Häftiga branter som är svårt att se och uppleva från vandringslederna. Med kajak (båt) eller skridsko blir det möjligt.

Lite trånga passager finns i Vättern också..

Rolstorpasjön med kajak

Rolstorpasjön ligger som en bra slutsjö om man paddlar kanadensare från Svenarum. Vi har testat detta i familjen 2010.

Nu var det dags för en tur med kajak med Friluftsfrämjandet där Bosse och jag var ledare på turen 2017-06-17 med 10 deltagare.

Bosse hade tidigare rekat inför turen för att hitta alla bra ställen för svängar och fika. Vi startade på badplatsen med bra parkering och lång sandstrand. Många stränder i början på juni är extra långa pga det låga vattenståndet. Vi snirklade in i de flesta vikarna. Efter någon timme blev det fikastopp. Sedan fortsatte vi norrut förbi Hubbestads säteri och lunchade på en lite mindre, men trevlig, strand.

Turen blev ca 15km med ca 5km/h i rörelsesnitt. Vattnet höll +18C, solen sken och det luktar väldigt gott av sjö, sand och skog.

När vi kom fram var vi några som gjorde lite blötare övningar.

Rolstorpasjön är en trevlig sjö med varierande vyer. Bron vi paddlade under mitt på sjön är avstängd för biltrafik. Så kommer ni med bil så planera resan efter karta och inte bara GPS.